Κατηγορίες
world news

7)ΕΕ: σχεδιάζει να βοηθήσει τις εξαγωγές τροφίμων της Ουκρανίας ώστε να αποφύγουν τον αποκλεισμό της Μαύρης Θάλασσας

Οι Βρυξέλλες πρόκειται να προτείνουν έναν τρόπο για ορισμένες εξαγωγές τροφίμων ώστε να ξεπεράσουν τον αποκλεισμό της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, ακολουθώντας τη χερσαία οδό.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποκαλύψει άμεσα ένα σχέδιο για να αυξήσει σημαντικά την ποσότητα τροφίμων που μπορεί να εξάγει η Ουκρανία σε άλλα έθνη ανά τον κόσμο μέσω των δρόμων και των σιδηροδρόμων της ΕΕ.

Αυτό έχει σκοπό να βοηθήσει στην καταπολέμηση ενός προβλήματος που έθεσε ο Ουκρανός Πρόεδρος Volodymyr Zelenskyy αυτή την εβδομάδα , υπογραμμίζοντας ότι ο αποκλεισμός του λιμανιού της Οδησσού ήταν πιθανώς κάτι που δεν είχε “συμβεί από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο” και ότι δεκάδες χώρες αντιμετώπισαν τώρα ελλείψεις λόγω της Ρωσσικής επίθεσης.

Ο επίτροπος γεωργίας της ΕΕ Janusz Wojciechowski ανακοίνωσε το «σχέδιο δράσης» κατά την έναρξη συνεδρίασης του Οργανισμού Τροφίμων του ΟΗΕ στην πατρίδα του, Πολωνία, λέγοντας ότι το μπλοκ πρέπει να αντισταθμίσει τη σκόπιμη καταστροφή της γεωργίας της Ουκρανίας από τη Ρωσία επεκτείνοντας τους διαύλους εξαγωγών και να αποκρούσει τις προσπάθειες της Μόσχας να εμφανιστεί ως ανθρωπιστικός παράγοντας που τροφοδοτεί τον κόσμο σε μια επιδεινούμενη επισιτιστική κρίση.

«Είναι απαραίτητο να οργανωθούν εναλλακτικοί διάδρομοι για εξαγωγή, ειδικά για σιτάρι, καλαμπόκι γιατί η Ουκρανία έχει πολλά αποθέματα», αναφέρει ο Wojciechowski. «Θέλουμε να εξασφαλίσουμε αλυσίδες εφοδιασμού για τρόφιμα για την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο», είπε νωρίτερα σε αίθουσα διπλωματών από 53 χώρες της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας, σε διετές περιφερειακό συνέδριο του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ.

Η Ουκρανία και η Ρωσία είναι και οι δύο γιγαντιαίοι εξαγωγείς τροφίμων σε χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή, αλλά η επίθεση της Ρωσίας από ξηρά και θάλασσα έχει αφήσει εκατομμύρια τόνους ουκρανικών σιτηρών εγκλωβισμένους σε σιλό που δεν μπορούν να φύγουν σε πλοία στη Μαύρη Θάλασσα, που παραδοσιακά αντιπροσώπευαν τουλάχιστον το 80 τοις εκατό των εξαγωγών τροφίμων της Ουκρανίας.

Ο Επίτροπος της ΕΕ έστειλε επίσης μια αυστηρή προειδοποίηση ότι η Ρωσία θα επιδιώξει να μετατρέψει την κατάσταση περαιτέρω προς όφελός της όσον αφορά τα τρόφιμα. Όχι μόνο θα μπορούσε η Μόσχα να κλέψει το μερίδιο της Ουκρανίας στην παγκόσμια αγορά εμπορευμάτων όπως το καλαμπόκι και το σιτάρι, αλλά θα προσπαθήσει να ασβεστώσει την εικόνα της ως φιλανθρωπικού φορέα σε φτωχές χώρες, όπως ακριβώς μπλοκάρει τις προμήθειες της ίδιας της Ουκρανίας, προειδοποίησε.

«Αυτή είναι η ρωσική προπαγάνδα. Καταστρέφουν σκόπιμα το ουκρανικό [αγροτικό] δυναμικό… και τα επόμενα βήματα θα είναι ότι είναι φίλοι του κόσμου και παρουσιάζουν τον εαυτό τους ως σωτήρα», είπε.

Όχι σε τροχιά

«Η κύρια λύση είναι οι διάδρομοι προς τα λιμάνια της Βαλτικής [της Πολωνίας]», είπε ο επίτροπος, αναφέροντας το Γκντανσκ και τη Γκντίνια. Υποβάθμισε τη σκοπιμότητα δημιουργίας ανθρωπιστικών διαδρόμων για την εξαγωγή τροφίμων από τη Μαύρη Θάλασσα, περιγράφοντάς το ως «πιθανή αλλά όχι η κύρια λύση».

Πριν από τον πόλεμο, η Ουκρανία ήταν σε θέση να εξάγει περίπου 5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους σιτηρών και έως και 700.000 τόνους ηλιέλαιου το μήνα μέσω της Μαύρης Θάλασσας, αλλά παρά το γεγονός ότι έκανε βήματα για την ταχεία αύξηση των οδών εξαγωγής σιδηροδρομικώς, οι προσπάθειες παρεμποδίζονται από επαχθείς υλικοτεχνικά προβλήματα . Οι σιδηρόδρομοι της Ουκρανίας δεν είναι κατασκευασμένοι για την εξαγωγή τέτοιων ποσοτήτων τροφίμων, και υπάρχει διαφορά στο εύρος των σιδηροδρομικών γραμμών μεταξύ Ουκρανίας και Πολωνίας, καθιστώντας απαραίτητη την εκφόρτωση και την εκ νέου φόρτωση κάθε τρένου που διασχίζει τα σύνορα.

“Μας λείπουν ευρωπαϊκά βαγόνια με τα στενά πλάτη μεταξύ των τροχών. Δεν έχουμε ακόμη την ικανότητα να αλλάξουμε τους τροχούς στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης”, εξήγησε ο Roman Slaston, γενικός διευθυντής του Ουκρανικού Agribusiness Club. δεν πλησιάζει την ικανότητα εξαγωγής τροφίμων σιδηροδρομικώς, και περιέγραψε «πολύ μεγάλες ουρές» σιδηροδρομικών βαγονιών σε όλα τα σύνορα της Ουκρανίας με την ΕΕ, μερικές φορές για 10 ή 20 ημέρες.

Τον Απρίλιο, η Ουκρανία κατάφερε να εξάγει λιγότερο από 1 εκατομμύριο τόνους σιτηρών, που είναι περίπου το ένα τρίτο από ό,τι κατάφερε τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς APK-Inform. Η αύξηση της εξαγωγικής ικανότητας θα βοηθήσει επίσης τους αγρότες της Ουκρανίας οικονομικά και την οικονομία της χώρας.

Η Mariia Dudikh, διευθύντρια του Ουκρανικού Εθνικού Αγροτικού Φόρουμ, είπε ότι με αυτόν τον ρυθμό θα χρειαστούν 24 μήνες για την εξαγωγή του τρέχοντος αποθέματος σιτηρών, το οποίο εκτιμά ότι ανέρχεται σε περίπου 14 εκατομμύρια τόνους καλαμποκιού και πάνω από 4 εκατομμύρια τόνους σίτου.

Για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, εκτός εάν βελτιωθεί γρήγορα η στρατιωτική κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα, το πρόβλημα των μπλοκαρισμένων εξαγωγών θα επιδεινωθεί με την άφιξη νέας συγκομιδής σε δύο ή τρεις μήνες, καθώς αυξάνονται τα στοιχεία ότι η Ρωσία στοχεύει σκόπιμα τις υποδομές αποθήκευσης σιτηρών, όπως π. αποθήκες.

Ο Ντουντίχ είπε ότι τα σχέδια συζητούνται μεταξύ του Κιέβου και των υπουργών της ΕΕ για την κατασκευή ενός ολοκαίνουργιου σιδηροδρόμου που θα πηγαίνει από την Ουκρανία στο λιθουανικό λιμάνι Klaipėda, αλλά οι συμμετέχοντες στο συνέδριο στην Πολωνία ήταν λιγότερο ενθουσιώδεις με αυτή την ιδέα, λέγοντας ότι θα χρειαστούν χρόνια για να κατασκευαστεί.

«Δεν ξέρουμε πόσο καιρό θα συνεχιστεί αυτή η κρίση, πόσο καιρό η Ρωσία θα συνεχίσει την επιθετικότητά της», είπε ο Επίτροπος.

Ο Wojciechowski είπε ότι πολλά τμήματα της Επιτροπής συμμετείχαν στην κατάρτιση του σχεδίου, αλλά ότι ανέλαβε την ηγεσία μετά από συνομιλίες με τον υπουργό Γεωργίας της Ουκρανίας Mykola Solsky στη Λιθουανία τον περασμένο μήνα.