Κατηγορίες
Extroversion News powered by Great Exhibitions

3)Εκθέσεις 2022 – Τι μέλλει γενέσθαι;

«Όταν ο κόσμος σταματάει, εσύ συνέχισε να προχωράς!» Το σλόγκαν θα χαιρετίσει δεκάδες χιλιάδες εργολάβους, αντιπροσώπους και διανομείς της κατασκευαστικής βιομηχανίας, που έχουν πληρώσει έως και 600 $ ο καθένας για να παρακολουθήσουν την εμπορική έκθεση World of Concrete αυτόν το μήνα στο Las Vegas – εκτός εάν η παραλλαγή Omicron του κορονοϊού αναγκάσει σε ακύρωση της τελευταίας στιγμής.
Το πόσες εταιρικές εκθέσεις μπορούν να συνεχίσουν τη νέα χρονιά είναι για άλλη μια φορά αμφίβολο. Ακριβώς τη στιγμή που τα στελέχη των επιχειρήσεων άρχισαν επιτέλους να προετοιμάζονται για τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις μετά από μήνες περιορισμών, το στέλεχος του Covid-19, που εξαπλώνεται γρήγορα, έχει προκαλέσει ακόμη έναν γύρο αναβολών.
Στο ExCeL, έναν χώρο στο Ανατολικό Λονδίνο, η έκθεση τεχνολογίας εκπαίδευσης Bett, η εκδήλωση στον τομέα των τυχερών παιχνιδιών ICE και η έκθεση γυαλιών 100% Optical – όλα αυτά υποτίθεται ότι θα είναι διαθέσιμα σε εκδηλώσεις στους αντίστοιχους τομείς τους στις αρχές του τρέχοντος έτους – αναβλήθηκαν.
Εν τω μεταξύ, ορισμένοι εκθέτες αποσύρθηκαν από τις εκθέσεις που συνεχίζονται. Το Amazon, το Meta και το Twitter είναι μεταξύ πολλών τεχνολογικών ομάδων που αποσύρθηκαν από τις συμμετοχές τους στο Consumer Electronics Show (CES), αν και οι διοργανωτές είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν την εκδήλωση, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα, επίσης στο Las Vegas.
Έχοντας επιζήσει από προηγούμενους περιορισμούς και
ακυρώσεις που προκλήθηκαν από τον κορονοϊό, τα
στελέχη που βρίσκονται πίσω από μερικές από τις
μεγαλύτερες εμπορικές εκθέσεις στον κόσμο προσπαθούν να τοποθετήσουν τις εταιρείες τους σε τέτοια θέση, ώστε να επωφεληθούν μόλις υποχωρήσει τελικά η πανδημία.
«Ουσιαστικά, προγραμματίζουμε, επαναπρογραμματίζουμε, διαπραγματευόμαστε, επαναδιαπραγματευόμαστε κάθε τρεις μήνες για σχεδόν δύο χρόνια», δήλωσε ο Stephen Carter, διευθύνων σύμβουλος της Informa, ενός εκ των μεγαλύτερων διοργανωτών εμπορικών εκθέσεων στον κόσμο. «Ήταν πολύ απαιτητικό για τις ομάδες μας και ήταν αρκετά απαιτητικό για τις σχέσεις μας με τους πελάτες και τους συνεργάτες μας.» Ακόμα κι έτσι, πρόσθεσε: «Οι πελάτες έχουν παραμείνει πολύ αφοσιωμένοι στη συμμετοχή τους — όταν είναι σε θέση». Ο Carter είναι τόσο σίγουρος για τις προοπτικές του, που έχει προσδιορίσει τις διά ζώσης εκθέσεις ως έναν από τους τομείς προτεραιότητας της Informa για επέκταση – παράλληλα με τις ακαδημαϊκές εκδόσεις.
Αυτόν τον μήνα, ο χρηματιστηριακός δείκτης FTSE 100 παρουσίασε τα σχέδιά του για την πώληση ενός χαρτοφυλακίου δεδομένων και περιουσιακών στοιχείων συμβουλευτικών υπηρεσιών και εκδοτικών οίκων, που εκτιμάται ότι ανέρχονται σε τουλάχιστον 1,7 δισ. £. Ένα μέρος των κεφαλαίων αυτών τα διανέμει στη χρηματοδότηση του κλάδου των εκδηλώσεων και εκθέσεων.
Οι επενδυτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Οι μετοχές της Informa είναι σχεδόν 40% χαμηλότερες από ό,τι ήταν στις αρχές του 2020, ενώ η εισηγμένη στο Παρίσι GL Events υποχωρεί 25% την ίδια περίοδο και η Emerald Holding στη Νέα Υόρκη 62%. Ωστόσο, πριν από την εμφάνιση της Omicron υπήρχαν ενθαρρυντικά σημάδια για τον τομέα ότι οι κουρασμένοι από το Zoom εκπρόσωποι επιθυμούσαν να επιστρέψουν στις διά ζώσης εκθέσεις.
Τα στοιχεία από το Κέντρο Έρευνας της Εκθεσιακής Βιομηχανίας (CEIR) δείχνουν ότι τα ποσοστά ακύρωσης μεταξύ των εμπορικών εκθέσεων στις ΗΠΑ βελτιώθηκαν από 98% το δεύτερο εξάμηνο του 2020 σε 19% το τρίτο τρίμηνο του 2021.
Παρά το αργό ξεκίνημα του έτους και τις επίμονες ανησυχίες για τον κορονοϊό, το CEIR εκτιμά ότι 15,3 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν τέτοιες εκδηλώσεις στις ΗΠΑ το 2021 — αριθμός
υπερδιπλάσιος από το προηγούμενο έτος, αν και λιγότερο από τα μισά επίπεδα προ της πανδημίας.
«Αυτή η απότομη αλλαγή αποδεικνύει ότι το μοντέλο είναι ισχυρό», δήλωσε ο Paul Thandi, διευθύνων σύμβουλος του NEC Group, ιδιοκτήτης του Εθνικού Εκθεσιακού Κέντρου του Ηνωμένου
Βασιλείου στο Μπέρμιγχαμ. Ωστόσο, πρόσθεσε, από την εξάπλωση της Omicron «οι εκθέτες έχουν γίνει πιο συντηρητικοί για τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις, ενώ», συμπλήρωσε, «είναι επιφυλακτικοί με το να ξοδέψουν χιλιάδες σε περίπτερα, έξοδα προσωπικού και άλλα βοηθήματα».
Οι εκδηλώσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στο NEC το νέο έτος και οι οποίες έχουν επαναπρογραμματιστεί περιλαμβάνουν τη Lamma, μια έκθεση γεωργικών μηχανημάτων δημοφιλή στους αγρότες. Παρά τις εκτεταμένες ακυρώσεις, λίγοι διοργανωτές μεγάλων εκδηλώσεων μέχρι στιγμής έχουν αντιμετωπίσει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, εν μέρει επειδή οι μητρικές τους εταιρείες έχουν συμφέροντα σε άλλους τομείς, που δεν έχουν πληγεί τόσο σοβαρά από την πανδημία.
Μια εξαίρεση είναι η Comexposium, με έδρα το Παρίσι, η οποία πέρασε μεγάλο μέρος του περασμένου έτους σε μια «διαδικασία εξασφάλισης», αν και αποχώρησε από αυτήν τον Οκτώβριο, αφού οι μέτοχοι προχώρησαν σε ΑΜΚ 110 εκατομμυρίων ευρώ.

Κάποιοι άλλοι διοργανωτές ζήτησαν μετρητά από τους μετόχους κατά την έναρξη της πανδημίας, βοηθώντας τους να ξεπεράσουν την καταιγίδα. Η Informa συγκέντρωσε 1 δισ. £ σε μια ΑΜΚ πέρυσι, που ισοδυναμεί με περίπου το 20% του προηγούμενου μετοχικού της κεφαλαίου.
Τα προγράμματα απόλυσης και άλλες μορφές κρατικής υποστήριξης ήταν σανίδες σωτηρίας. Σε περιπτώσεις όπου οι αρχές επέβαλαν περιορισμούς αποτρέποντας τη διεξαγωγή γεγονότων, η
ασφάλιση ήταν επίσης κρίσιμη, παρά το περιορισμένο εύρος κάλυψης.
Οι πληρωμές ασφάλισης, αξίας περίπου 65 εκατομμυρίων λιρών, βοήθησαν τη Hyve, μια άλλη διοργανώτρια εκδηλώσεων, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, να επιστρέψει έως τα τέλη Σεπτεμβρίου στα κέρδη του προηγούμενου έτους.
Η πίεση στις ταμειακές ροές των διοργανωτών ήταν επίσης λιγότερο έντονη από ό,τι θα ήταν διαφορετικά, καθώς οι εκθέτες συνήθως πλήρωναν προκαταβολικά, δήλωσε ο Dan Assor, σύμβουλος του κλάδου εκδηλώσεων. Πρόσθεσε ότι κατά κάποιο τρόπο είναι οι υπεργολάβοι – συχνά μικρότερες εταιρείες που παρέχουν εξοπλισμό, από εγκαταστάσεις φωτισμού μέχρι γραφεία εγγραφής καθώς και υλικοτεχνική υποστήριξη -, που έχουν πληγεί περισσότερο. «Η αλυσίδα εφοδιασμού έχει αποδεκατιστεί», είπε ο Assor. «Πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν εξαφανιστεί». Όπως και σε άλλους κλάδους, που έχουν πληγεί από τον κορονοϊό, τα στελέχη αναμένουν ότι ορισμένες αλλαγές θα αποδειχθούν μακροχρόνιες.
Ο Mark Shashoua, διευθύνων σύμβουλος της Hyve, δήλωσε ότι περιμένει μια καθοδική πορεία των μικρότερων εμπορικών εκθέσεων. Ακόμη και πριν από την πανδημία, είπε, υπήρχε μια «βαρυτική έλξη» προς το μεγαλύτερο γεγονός σε οποιονδήποτε κλάδο – μια τάση που η πανδημία είχε απλώς επιταχύνει. «Εάν η εκδήλωση και ο κλάδος ήταν σε ανοδική θέση πριν από τον Covid, θα ανακάμψει πολύ γρήγορα», είπε. «Αν ήταν έκθεση ή γεγονός δεύτερης ή τρίτης κατηγορίας, δεν ανακάμπτει».
Εταιρείες, όπως η Informa, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν πληρέστερα τα δεδομένα που δημιουργούνται από τέτοια γεγονότα. Εδώ και καιρό ενθαρρύνουν τους αντιπροσώπους να χρησιμοποιούν εξειδικευμένες εφαρμογές, ωστόσο οι πρόσφατες απαιτήσεις υγείας και ασφάλειας έχουν κάνει υποχρεωτική την ηλεκτρονική εγγραφή σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι διοργανωτές προσπαθούν να πουλήσουν στους συμμετέχοντες περισσότερες σχετικές ψηφιακές υπηρεσίες, όπως αντιστοίχιση αντιπροσώπων για Β2Β συναντήσεις και αναλύσεις μετά την εκδήλωση.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τα συνέδρια, ή τουλάχιστον τις δια ζώσης συναντήσεις που τις στηρίζουν, οι εμπορικές εκθέσεις δεν μπορούν να αναδημιουργηθούν εύκολα στο διαδίκτυο. Είναι δύσκολο να νιώσεις τα υφάσματα, όπως στην επίδειξη μόδας του Pure London, ή να γευτείς προϊόντα, όπως στη διεθνή έκθεση τροφίμων Sial Paris.
«Δεν μπορείτε να αντικαταστήσετε τις συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο», είπε ο Assor, προσθέτοντας ότι οι εκθέσεις διευκολύνουν το εμπόριο από τη Μεγάλη Έκθεση του Λονδίνου το 1851.
Ο Chris Skeith, Διευθύνων Σύμβουλος της Ένωσης Διοργανωτών Εκθέσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, είπε ότι το παιχνίδι παραμένει απλό. «Παρατηρείτε τον παλμό για όλα όσα συμβαίνουν στον κλάδο σας — όλοι οι ανταγωνιστές, οι πελάτες, οι προμηθευτές σας βρίσκονται σε ένα μέρος τη φορά. Είναι ένας απίστευτα αποτελεσματικός τρόπος επιχειρηματικής δραστηριότητας».
Τέλος για τα Ελληνικά εκθεσιακά δρώμενα, ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, κατά την επίσκεψή του στην έκθεση ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ, ΛΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ-ΤΕΧΝΗΜΑ δήλωσε:
“Είμαι εξαιρετικά ευτυχής που οι εκθέσεις διεξάγονται κανονικά και το ακόμα πιο ευχάριστο είναι ότι γίνονται και με μεγάλη επιτυχία. Η έκθεση στο Metropolitan Expo, είχε πολύ μεγάλη προσέλευση και πολύ μεγάλη κίνηση για τους συμμετέχοντες εμπόρους, κάτι που δείχνει ότι οι έμποροι είναι καλό να επενδύουν στις εμπορικές εκθέσεις, οι οποίες το 2022 θα αναγεννηθούν.”

Πηγές:
1. Alistair Gray, “Trade show organizers remain bullish despite Omicron blow”, Financial Times
2. Auma website, German Trade shows
3. “CES 2022: More firms cancel in-person appearances”, BBC
4. “Challenges of the Post-Corona Era – The New Ecosystem of Events”, GCB websit